TIEDOTE 19.4.2017 - Elämänmakuisia konserttikokemuksia ja salonkeja

Encanto Festivalin salonki-isännyyksistä sovitaan huhtikuun aikana

Encanto Festival järjestetään toista kertaa Kauniaisissa ja Helsingissä seitsemästä maasta saapuvan tähtitaiteilijakaartin voimin. Klassisen ja barokkimusiikin piirissä on maailmalla nousussa konsertti-ilmiö, jossa upea eurooppalainen musiikillinen perintömme löytää nykyaikaan sopivia ilmenemismuotoja. Musiikin ohessa leikitään hienovaraisesti esimerkiksi teatterielementeillä, valoilla tai tiloilla. Encanto on vahvasti mukana uudella aallolla kuitenkin siten, että musiikki on tekemisen keskiössä.

Encanto Festivalilla tarjolla on jälleen suurta suosiota saaneita koti- tai yrityssalonkeja. Kuka tahansa voi kutsua luokseen 27.5. lauantai-iltapäiväksi 20–30 vierasta, jotka pääsevät kuulemaan festivaalitaiteilijoiden musisointia. Isäntäväen näköisekseen tekemän tilaisuuden jälkeen siirrytään jatkamaan iltaa festivaalin päätapahtumaan Uuteen Paviljonkiin, jossa nähdään skottilaisen pubikulttuurin ja englantilaisen hovikulttuurin kulttuurieroja käsittelevä musiikkiteatterillinen Angels’ Share -näytös. Vertauskuvia täynnä olevasta esityksestä vastaa palkittu saksalainen Nico and the Navigators -musiikkiteatteriryhmä. Ja sitten juhlitaan jälleen! Eräskin salonkiemännistä kertoo vuolaasti: "...Margret oli aivan ihana artisti valoisan olemuksensa ja joustavan esiintymisensä ansioista. Olimme sopineet aluksi, mitä keskustellaan yleisön edessä, ja hän osasi joustavasti viedä ohjelmaa eteenpäin. Suurkiitos! Sanoin että suomalaiset eivät uskalla esittää kysymyksiä muiden kuunnellessa, mutta kun virallinen osuus loppuu, kysysmyksiä kyllä tulee ja etenkin kun tarjoilu alkaa. Niin oli nytkin… Palaute vierailta oli ylitsevuotavaa. Kiitos!”

Tämän vuoden festivaalisalonkeja etsitään juuri nyt ja salonki-isännyydestä kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä: laura.kajander@encanto.fi.

Encanto Festivalin ohjelma sisältää kaiken kaikkiaan hienon kattauksen klassisen ohjelmiston helmiä. Amsterdam Piano Duo aloittaa tapahtuman Linnunlaulun Sinisessä huvilassa Helsingissä Risto Nordellin viritellessä keskusteluja. Kauniaisissa musiikillista ”kilpasoitantaa” ja tilallisia ja tunteellisia elämyksiä koetaan Consilium Europa, Incontro ja Finale -konserteissa sekä nuorille ja kirkkoväelle suunnatuissa ilmaistapahtumissa, joissa esiintyy useita nimekkäitä barokkitaitureita. Heistä mainittakoon viulistit Mayumi Hirasaki ja Georg Kallweit, luutisti Björn Colell, kosketintaiturit Leo van Doeselaar ja Petteri Pitko, laulajat Julla von Landsberg, Niall Chorell ja Teppo Lampela sekä basisti Walter Rumer. Suomessa vaikuttavia festivaalisolisteja ovat mm. nokkahuilisti Hanna Haapamäki, sellisti Jussi Seppänen ja viulisti Anthony Marini. Festivaalin kotisivulla on mahdollisuus tutustua myös muihin taiteilijoihin, joita riittää muusikoista näyttelijöihin ja ohjaajista puheammattilaisiin tanssijoita unohtamatta. Lämminhenkisiä kohtaamisia odottaen!

Encanto Festival 24.-28.5.2017 Kauniainen

Taiteellinen johtaja: Georg Kallweit (barokkiviulu)

Salonkitiedustelut: laura.kajander@encanto.fi tai 040 593 7154

encanto.fi/festival