TIEDOTE 21.10.2016 - Parhaat jutut eivät ole ilmaisia – Encanto Festival kutsuu yksityiset ja yritykset mukaan joukkorahoituskampanjaan ensi vuoden pääspektaakkelinsa toteuttamiseksi

Encanto Music ry. järjestää taiteen joukkorahoituskampanjan 16.10.–6.12.2016. Kampanjan kohteena on yhdistyksen järjestämän Encanto Festivalin ensi kevään päänumero Angel’s Share – A Staged Concert, joka esitetään lauantaina 27.5.2017 klo 20.30 Kauniaisten Uudessa Paviljongissa. Joukkorahoituskampanja toteutetaan Mesenaatti.me-palvelun kautta. Kampanjan tavoitteena on saavuttaa joukkorahoituksella vähintään 2500 euroa, jotta maailmalla palkittujen ammattitaitelijoiden kokeileva taiteidenvälinen pääteos voidaan toteuttaa. Kampanjan varsinaisena tavoitteena on 10 000 euron potti.

Keväällä 2017 toista kertaa Kauniaisissa järjestettävä Encanto Festival puhaltaa uutta henkeä klassiseen musiikkiin epätavallisten konserttikokonaisuuksiensa avulla. Eri taidelajeja luovasti yhdistelemällä ja esim. valoa, tilaa tai muusikoiden asettelua uudella tavalla hyödyntämällä voidaan kuulijoille saada aikaiseksi täysin erilainen, ja totutuista – ehkä jäykistäkin – kaavoista vapaa elämys. Ja kaikki tämä voidaan toteuttaa myös laadukkaasti: Encantossa palkitut maailmanluokan soittajat, laulajat, tanssijat, konseptoijat ja muut taiteilijat ympäri Eurooppaa heittäytyvät festivaalin projekteihin tinkimättömällä ammattitaidolla.

— ”Paras ja vaikuttavin ohjelmisto ei useinkaan ole tuotettavissa Suomeen kovin halvalla”, toteaa yhdistyksen toiminnanjohtaja Laura Kajander. Festivaali etsiikin jatkuvasti uusia keinoja toimintansa rahoittamiseen ja on nyt käynnistänyt joukkorahoituskampanjan ensi kevään tapahtuman tukemiseksi. Kampanja toteutetaan Mesenaatti.me-palvelussa. Palvelun kautta kuka tahansa voi helposti rahoittaa mielenkiintoisia hankkeita valitsemalla sopivan vastikkeen ja sijoittamalla haluamansa summan. Encanto on suomalaisista festivaaleista ensimmäisiä joukkorahoituksen hyödyntäjiä. Yksityishenkilöt voivat osallistua rahoitukseen pienemmillä summilla, mutta rahoittajiksi kutsutaan myös yhteisöjä ja yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneet korkealaatuisen kulttuurin tukemisesta tai haluavat esim. edistää työntekijöidensä hyvinvointia taide-elämysten avulla.

Kampanja kohdistuu kevään 2017 festivaalin pääteokseen Angel’s Shareen. Saksalaisten konseptinikkarien kehittämä spektaakkeli yhdistää mm. barokki- ja kansanmusiikkia, korkea- ja pubikulttuuria, tanssia ja lausuntaa ja huumoria ja tragediaa luovalla tavalla. Vaikka kyse on kokeilevasta konserttimuodosta, jää yleisön tehtäväksi vain rentoutuminen ja korkealuokkaisesta taiteesta nauttiminen. Tu(l)e ja hämmästy!

Lue lisää www.encanto.fi/festival ja www.mesenaatti.me/encantoangelsshare.

Taiteellinen johtaja: barokkiviulisti Georg Kallweit

Konseptisuunnittelu: Folkert Uhde

Yhteistyössä: Nico and the Navigators -ryhmä ja taidetalo Radialsystem V

Musiikkia mm. Henry Purcellilta ja Nicola Mattheisilta, skottilaista fiddle-musiikkia ja improvisaatiota

Joukkorahoituskampanja 16.10.–6.12.2016 www.mesenaatti.me/encantoangelsshare: vastikkeiden arvot 20–1000 €, rahoittaaksesi tarvitset luottokortin tai verkkopankkitunnukset.

Kuva: Dieter Hartwig

Lisätietoja: Laura Kajander 040-5937154 tai encanto@encanto.fi, Mikko Vehkaperä 040-5635437

Miksi Angel’s Share?

On äärimmäisen tärkeää, että Suomeen virtaa vaikutteita ja Suomessa voidaan esittää muuallakin maailmassa tuotettuja näyttäviä projekteja. Niiden merkitys on aina suurempi kuin yksittäinen elämys, sillä projektit inspiroivat myös kotimaisia tekijöitä uudenlaisiin tuotoksiin. Maailmalla on vahvassa nousussa ilmiö, jossa klassista musiikkia käsitellään uudella tavalla. Ilmiö hakee vielä nimeään, mutta kyseessä on uudenlaisia konsepteja ja konteksteja hakevien yhtyeiden ja festivaalien joukko. Visiot ja tavoitteet ovat samansuuntaisia: kyseessä on instituutioiden ulkopuolella tapahtuvaa kekseliästä ja vaikuttavaa taiteentekoa, jossa usein on huumoria ja hauskanpitoa mukana. Encanto Festival kuuluu tähän ”indie classic” -joukkoon ja Angel’s Share on hyvin pitkälle viety taiteellinen tuotos tältä suunnalta. Onko kyseessä konsertti vai mikä – ainakin yleisö pääsee nauttimaan klassisesta musiikista ilman vakavana koettua kontekstia, mikä on maailmalla saanut aikaan sen, että myös nuori yleisö kiinnostuu klassisesta musiikista.

Sisällöllisesti Angel’s Share on kulttuurien välimaastoissa harhaileva esitys, jossa mukana on niin vanhaa kuin modernia kulttuuria. Kulttuurierot ja -yhtäläisyydet ajassa ja paikassa sekä kulttuurien välinen vuoropuhelu kuvastavat tämän ajan henkistä tilaa. Sen lisäksi, että projekti on taiteellisesti upea, tukee esitys Encanton ydinsanomaa kulttuurien välisyydestä mitä parhaalla tavalla. Erilaisia kulttuureja ja tapoja ja asenteita rohkeasti yhdistelemällä, sekoittamalla ja toisiinsa sulattamalla on tuloksena todennäköisesti jotain sellaista, mitä emme tienneet olevan olemassakaan.

Festivaalilla pääsevät toki ääneen myös kotimaiset osaajamme. Esimerkiksi festivaaliyhtye Encanto House Band koostuu suomalaisista ja eurooppalaisista nimekkäistä muusikoista, jotka kokoontuvat yhteen festivaalin ajaksi ja esiintyvät eri kokoonpanoilla useissa festivaalin tapahtumissa. Lisäksi suomalaisilla ja paikallisilla esiintyjillä on festivaalilla omia konsertteja. Encanto Festivalilla yhdistyvätkin paikallisuus, kotimaisuus ja kansainvälisyys iloisella tavalla.