TIEDOTE 21.2.2017 - Taidesalonkeja ja kiireetöntä yhdessäoloa Linnunlaulussa ja yksityiskodeissa

Encanto Music ry:n seuraava taidesalonki 26.2. Villa Kivessä tuo näkökulmia rakkauteen jazzin ja sanailun kautta. Roman Schatz, kolmihenkinen jazzyhtye sekä Linnunlaulun alueen salonkihistoriaa huokuva ympäristö vastaavat ajassa pulppuilevaan tarpeeseen uudistaa konserttikäytäntöjä, tasa-arvoistaa taidelajeja ja arvioida uudella tavalla genrerajoja. Salongit eri muodoissa ovat muutenkin tärkeä osa Encanton toimintaa. Linnunlaulun ympärivuotisen salonkisarjan lisäksi Encanto Festivalin yhteydessä 24.–28.5. tarjolla on taidetapahtumia myös yksityiskoteihin. Ystäväjoukon kanssa vietetyn iltapäivän jälkeen kokemus huipentuu musiikkiteatterilliseen festivaalin päätapahtumaan ja yhteiseen juhlintaan Kauniaisissa!

Konserttitraditiot meillä ja muualla ovat muuttumassa jälleen hyvällä tavalla ihmisläheisemmiksi. Mahdollisuus kuulla tähtiartisteja nettikanavien kautta tai suurilla konserttilavoilla kaipaa rinnalleen taiteentekijöiden ja kuulijoiden lähentymistä ja vuorovaikutuksen syvenemistä sekä henkilökohtaistumista. Tähän ovat musiikki-, taide- ja keskustelusalongit mitä paras ympäristö.

Wikipediassa esitellään salonkeja mm. näin: ”Kyseessä on elävöittävien ja älyllisten ihmisten seurustelupiiri, jossa osallistujat viihdyttävät toisiaan, lisäävät toistensa tietämystä sekä jalostavat makuaan keskustelun ja lukemisen avulla.”

Salonkiperinteen juuret lienevät 1500-luvun Italiassa. Salonkeja on sittemmin järjestetty ympäri maailmaa, erityisesti Ranskassa. Usein naisten järjestämien salonkien sisältöinä on ollut taiteellista, tieteellistä tai opettavaa ohjelmaa sekä vilkasta keskustelua osallistujien kesken. Myös Suomessa on ollut salonkitoimintaa, jonka muotona ovat olleet esimerkiksi kotikonsertit tai osallistujien yhteissoittotuokiot. Linnunlaulun huvilassa salonkiperinne alkoi värikkään, karismaattisen ja hyvin kansainvälisen Maila Talvion toimesta luku- ja lausuntapiireissä, joihin osallistui 1800- ja 1900-luvun vaihteen merkittävimpiä kirjailijoita ja taiteilijoita.

Yhteisöllinen salonkikulttuuri on jälleen alkanut innostaa useita järjestäjiä ja taiteilijoita, mikä kertoo ilmiön ajankohtaisuudesta ja tarpeellisuudesta. Encanton toiminnassa on kaksi tärkeää salonkimuotoa: Helsingin kaupungin tukeman hankkeen kautta herätetään Linnunlaulun huviloiden salonkielämä jälleen eloon historian havinasta nauttien ja sisällöllisiä uusia tuulia puhaltaen. Toinen yhtä tärkeä muoto on vaihtelevissa yksityiskodeissa järjestettävät tilaisuudet toukokuisen Encanto Festivalin yhteydessä Kauniaisissa ja lähikunnissa. Ikioma salonkiohjelma sisältää kansainvälisten festivaalitaiteilijoiden musisointia, keskusteluja sekä kenties pientä purtavaa isäntäväen inspiraation mukaisessa muodossa. Pakettiin kuuluu, että lopuksi koko konkkaronkka pääsee jatkamaan iltaa Angels’ Share -musiikkiteatteriesityksessä Uuden Paviljongin mainiossa salissa Kauniaisissa.

Seuraava Linnunlaulun salonki:

Su 26.2.2017 klo 15 Villa Kivi, Linnunlauluntie 7

TAKE LOVE EASY – Näkökulmia rakkauteen; amerikkalaisista jazz-standardeista koottu tarina.

Annimaria Rinne (laulu), Petri Krzywacki (kitara ja laulu), Matti Tegelman (kontrabasso ja laulu), Roman Schatz (sanailu)

– tapahtuma on myös Erkkolan Muusa Klubin ohjelmaa la 25.2.

Kokopäiväinen taide-elämyspaketti koteihin:

La 27.5.2017 klo 15 tai klo 16

Encanto Festival -taiteilijoita kuten Amsterdam Piano Duo, Mayumi Hirasaki (barokkiviulu), Piroska Baranay (barokkisello), Encanto House Band

Yhteinen ajanvietto taiteiden parissa jatkuu festivaalin pääkonsertissa (Angels’ Share) Kauniaisissa klo 19. Ja juhlat päälle!

Salonki-isännyyskyselyt: encanto(at) encanto.fi

“Aut delectare, aut prodesse est!” eli miellyttäkäämme tai tietojamme lisätkäämme – esim. salonkien osalta täältä: www.encanto.fi

Lisätietoja:

Linnunlaulun salonkiemäntä Lea Pekkala