Muutama ripsahdus sadetta, naapurin teltan sound check ja junien rytke....olisivat voineet aiheuttaa terassisalonkitilaisuuksille huomattavia haasteita. Vaan eivätpä aiheuttaneet!
Kirjoittajat
Artikkelit 11-20/22
Encanto Festival 2016 sai lähtölaukauksen Villa Kivessä järjestetyssä salongissa Helsingissä huhtikuun 13. päivänä. Maila Talvio pyöritti aikanaan hyvin aktiivisesti vastaavia vaikkakin kirjallisuuspainotteisia tilaisuuksia Linnunlaulun huvilassaan ja myöhemmin Meilahdessa. Kotimaisia ja kansainvälisiä vieraita riitti joka lähtöön ja näissä tunnelmissa oli hienoa aloittaa festivaali!
Encanto Music ry:n perustamisvuonna 2014 toteutettiin projekti, jossa pureuduimme Auli Särkiön kanssa Bachin IV ja V -soolosellosarjojen kertomuksellisiin kokemuksiin. Bach on jälleen pinnalla Encanton elokuussa ja niinpä tapasimme Aulin kanssa uudelleen kaksi vuotta yhteisen kokemuksemme jälkeen prosessia muistellen ja Bachin moniulotteisuudesta keskustellen.
Satuin teininä pääsemään mukaan kuuluisan viulistin mestarikurssille, jonka loppukonsertissa soitin ensimmäistä Bachin soolosellosarjaa alttoviululla. Kokemus oli käänteentekevä, vaikka maestro oli kaikkea muuta kuin barokkispesialisti. Bachin kertomuksellisuus avautui minulle konsertissa kokemuksena, josta katosi aika ja jossa oli vain tarina lukuisine käänteineen.
Classical:NEXT -tapahtuma Rotterdamissa toukokuussa 2016 toi yhteen yli tuhat klassisen musiikin rakastajaa. Joukossa oli managereita, festivaaliväkeä, levy-yhtiöiden edustajia, säveltäjiä, muusikoita ja katto-organisaatioiden edustajia. Normaalien kumppanuusneuvottelujen ja verkostoitumisten lisäksi havaittavissa oli ilmiö, jossa perinteiseksi koetun klassisen musiikin maailman rinnalle on noussut raja-aidat ohittavia taiteentekotapoja ja uusia muotoja. Koska Encanto kuuluu ilman muuta tähän uutta kokeilevien toimijoiden elävään joukkoon, on syytä pohtia maailmanlaajuista ilmiötä Encantonkin blogissa. Ja aiheena ei ole uusi musiikki vaan uusi uusi musiikki ja vanha musiikki uusin silmin.
Encanto-väki vietti antoisaakin antoisamman päivän Koneen säätiön kamarissa. 8-tuntisen päivän aikana väkeä tuli ja meni, osa oli mukana koko ajan. Tässä blogissa kerrotaan, millaista pulputusta, pulppuilua ja porinaa oli. Nähtäväksi jää, millaisia lopputuotoksia tästä kaikesta syntyy. Mutta se onkin sitten toinen juttu; syksyn taidesalongeissa nähdään ensi kevään festaria odotellessa!
Encanto Festival 2016 -loppukonsertissa kuullaan kuoron, solistien ja barokkiyhtyeen yhteisesitys “How happy the lover”, joka on Purcellin säveltämä passacaglia. Näihin säveliin on hyvä huipentaa festivaali, jonka teemana on “mitä rakastan”. ENCANTO on kevään aikana haastatellut festivaaliesiintyjä festivaaliteemansa “mitä rakastan” puitteissa ja päässyt sisään elämän kirjoon eri ihmisten erilaisten rakkauden, intohimon ja mielenkiinnon kohteiden kautta.
"Miksi kirjoitat?”, kysyy HS esikoiskirjailijoilta. Otteita vastauksista: - Kirjoitan ymmärtääkseni ihmisyyttä paremmin, sekä rakentaakseni pitkällä tähtäimellä rakastavampaa todellisuutta. (Pärttyli Rinne)
- Tarinoiden kertominen kirjoittaen on älypeli, joka rentouttaa. Kuten kai monet muutkin kirjoittajat koen pakkoa puhua asioista, joista yleensä vaietaan. Kirjoittamiseni motiivit ovat siis itsekkäät,…
Palatessaan kaukaisten maiden seikkailuretkiltä, urhea ritari Lisuart ja hänen palvelijansa Pedrillo rakastuvat neitokaisiin nimeltään Marton ja Robinette. Mutta eipä Lisuart tiedäkään, että Marton on oikeasti valepukuinen haltijatarprinsessa Urgele. Kuinka sitten kävikään?
Mietteitä Bartolottista ja Georg Kallweitin kanssa soittamisesta.